۱۶ اصطلاح گیج کننده در مورد صفحه نمایش و تلویزیون به همراه معانی آنها

۱۶ اصطلاح گیج کننده در باب نمایشگر و تلویزیون بهمراه معانی آنها

تنها به این دلیل که تولیدکنندگان نمایشگر، لیستی از اعداد و ارقام و کلمات را به شما به عنوان ویژگیهای تکنیکی ارایه می‌کنند، شما نباید آنها را بی‌چون و چرا بپذیرید. عده ای از اصطلاحات تنها برای جذب بازار بوجود آمده‌اند و چیزی جز یک اسم تبلیغاتی نیستند. برخی از آنها نیز باید به معنی حقیقی‌شان توجه شود تا تصمیم بهتر اتخاذ گردد. با سایتهای اینترنتی همراه باشید تا با این ۱۶ اصطلاح رایج آشنا شوید و با دیدن لیست مشخصات صفحات نمایش، تصمیم واقع بینانه‌تری بگیرید.

{autotoc}پیش‌تر پیرامون ویژگیهای تکنیکی و اطلاحات مربوط به نمایشگرها، مقالات متنوعی را پخش کردیم. با اینحال در این مقاله تصمیم گرفته ایم تمام معلومات معرفی شده را بصورت یکجا و خلاصه گردآوری کنیم تا قبل از خرید صفحه نمایش بدانید که باید به کدامیک از مشخصه‌های سخت‌افزاری توجه نموده و کدامیک را در نظر نگیرید.

اندازه صفحه یا Screen Size

این عدد که معمولا از واحد اینچ برای بیان آن استفاده می‌شود در حقیقت‌اندازه قطر نمایشگر است. همانطور که می‌دانید هر اینچ برابر با ۲.۵۴ سانتی‌متر است. شما از روی این عدد و نسبت طول به عرض که بعدا شرح خواهیم داد، میتوانید مساحت نمایشگر را تخمین بزنید. به طرز مثال یک نمایشگر ۱۰ اینچی بیش از دو برابر یک نمایشگر ۷ اینچی ( با نسبت طول به عرض برابر ) مساحت دارد و این که یک نمایشگر ۱۰ اینچی با نسبت طول به عرض ۴ به ۳، نزدیک به ۱۲ درصد بیشتر از یک نمایشگر ۱۰ اینچی عریض با نسبت ۱۶ به ۹ مساحت دارد.

نسبت طول به عرض (۴:۳ ، ۱۶:۹ ، ۱۶:۱۰ و …)

از تقسیم دو عدد ذکر شده بر یکدیگر نسبت طول به عرض بدست می‌آید که با اسم‌های نسبت تصویر یا  Aspect Ratios نیز شهرت دارد. به طرز مثال در یک نمایشگر Full HD اگر پیکسل‌ها مربع فرض شوند، و شما ۱۹۲۰ را بر ۱۰۸۰ تقسیم کنید، عدد ۱.۷۸ بدست می‌آید، که برابر با تقسیم ۱۶ بر ۹ است. نسبت طول به عرض ۴ به ۳ نیز بسیار رایج است که عدد ۱.۳۳ را نتیجه می‌دهد و با‌ اندازه صفحه برابر مساحت بیشتری را درمقایسه با صفحات عریض دارد ( مانند ۱۶ به ۱۰ و یا ۱۶ به ۹ ). باید توجه داشت که نسبت طول به عرض بسته به کاربردی که از صفحه می‌خواهید دارای اختلاف است. اگر فیلم هدف اصلی شما است، نسبت ۱۶ به ۹ بهترین حالت است و اگر خواندن و کارهای حرفه‌ای بیشتر مد نظر شماست نسبت ۱۶ به ۱۰ و ۴ به ۳ بهتر خواهد بود.

تراکم پیکسل‌ها در اینچ (PPI)

بعد از آگهی زیاد کمپانی اپل در باب نمایشگر رتینا، این اصطلاح بسیار رایج شده است و بسیاری از تولیدکنندگان برای نشان دادن کیفیت نمایشگر خود از عدد ppi استفاده می‌کنند. این عدد تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ از نمایشگر را نشان می‌دهد. به طرز مثال آیفون ۴ که برای بار نخست این عدد را به یک عنصر تبلیغاتی بدل کرد، حاوی تراکم پیکسل بسیار بالای ۳۲۶ پیکسل در اینچ است. با احتساب این که آیفون از فاصله حدودا ۱۲ اینچی به وسیله کاربر قابل مشاهده است، کیفیت آن بی‌نقص خواهد بود. برای تبلت‌ها که این فاصله به ۱۶ اینچ می‌رسد، ppi حدود ۲۱۵ کفایت می کند.

7

وسعت رنگ و یا Color Gamut

این اصطلاح نمایش دهنده وسعت رنگی است که یک نمایشگر می‌تواند نشان دهد. برخی بر این باورند که زیاد بودن وسعت رنگ برابر با کیفیت خوب است، در صورتی که اینطور نیست. برای دیدن تصویر با کیفیت و بی‌نقص، رنگ‌های ساخته شده به وسیله نمایشگر باید با استاندارد sRGB/ Rec. 709 مطابقت داشته باشد تا شما مطمئن باشید این رنگ‌ها همان رنگ‌های حقیقی منبع هستند (منبع منظور فایل ذخیره شده است). یک نمایشگر با وسعت رنگ بیشتر اگر رنگ‌های حقیقی را دقیق نشان ندهد، تنها باعث اغراق در رنگ‌ها و انحراف معلومات حقیقی شده و تصویر حقیقی را به شما ارایه نمی‌کند. معمولا LCD وسعت رنگی کمتر و OLED وسعت رنگ بیشتر از استاندارد ذکر شده دارند.

6

۱۶ میلیون رنگ

این عدد را شما در بسیاری از لیست‌ها می بینید، که در حقیقت استانداردی است که در طیف وسیعی از ابزار‌ها از دوربین گرفته تا تلویزیون استفاده می‌شود. باید توجه داشت که این عدد بزرگ به معنای وسعت رنگ زیاد نیست. این در حقیقت تنها میزان ماکسیمم تعداد رنگ‌هایی است که نمایشگر در حالت تئوری می‌تواند تولید کند و از ضرب ۲۵۶ رده از ۳ رنگ قرمز، آبی و سبز بدست آمده. به این معنی که اگر شما ۲۵۶ درجه از این سه رنگ را داشته باشید ۱۶ میلیون رنگ دارای اختلاف میتوانید از آنها تولید کنید.

۱۶ Million = 256 × ۲۵۶ × ۲۵۶

میلیاردها و‌تریلیاردها رنگ

برخی از نمایشگر‌ها در لیست مشخصات خود میلیاردها و‌تریلیاردها رنگ را به عنوان یک مزیت بیان نموده‌اند. این گزینه نیز همانطور که در باب قبل بیان شد به معنای طیف رنگ گسترده‌تر نیست. اختلاف در این است که این دفعه رنگ‌های پایه شامل قرمز، آبی و سبز در ۱۰۲۴ درجه قابل تنظیم هستند. با اینحال این عدد هیچ ارزشی برای کاربر ندارد، چون بالاخره منبع ورودی که تصویر و فیلم را بنمایش میگذارد با سیستم ۲۵۶ درجه رنگ کار می‌کند و شما به سادگی نمی‌توانید از این توانایی ۱۰۲۴ رده رنگ استفاده کنید. اگر این اصطلاح را در لیست مشخصات دیدید، از کنار آن بگذرید.

سیستم رنگ و الگوریتم سازی ۱۸ بیتی یا ۲۴ بیتی

این اعداد دقیقا همان معنای اعداد بالا را دارند. به بیان دیگر ۱۶ میلیون رنگ به معنای ۲۵۶ سطح برای هر رنگ پایه است، و ۲۵۶ رده رنگ در اعداد باینری برابر با ۸ بیت می‌شود. چون ۳ رنگ پایه (قرمز، آبی و سبز) می باشد ۳ در ۸ می‌شود ۲۴ بیت. پس ۲۴ بیت رنگ همان ۱۶ میلیون رنگ است که بعضا در لیست ویژگیهای تکنیکی ابزار‌ها مشاهده می‌شود.

عده ای از نمایشگر های ضعیف بازار تنها قادر به تولید ۶۴ سطح رنگ هستند که برابر ۶ بیت برای هر رنگ اصلی و بالاخره ایجاد ۱۸ بیت رنگ می‌شود. نمایشگر های ۱۸ بیتی قادر به تولید ۲۶۲٫۱۴۴ رنگ می‌باشند. با اینحال حتی نمایشگر های ۱۸ بیتی نیز مشکلی در ایجاد رنگ‌ها ایجاد نمی‌کنند با اینحال اگر توان صفحه نمایش کمتر از ۱۸ بیت باشد آنوقت عکس ها به نرمی نمایش داده نشده و رنگ‌ها نیز بصورت غیرطبیعی شکل می‌گیرند. به طرز مثال در نمایشگر های ۱۸ بیت به پایین به دلیل محدودیت تعداد رنگ در تصویری از طبیعت شما به سادگی پله پله شدن رنگ در آسمان را مشاهده خواهید نمود.

حدودا تمام تلویزیون‌های حال حاضر از ۲۴ بیت یا ۱۶ میلیون رنگ خدمات رسانی می‌کنند. با اینحال بالاخره اگر به صفحه نمایش ۱۸ بیتی یا پایین‌تر برخورد کردید سعی کنید از تهیه آن صرفنظر نموده و در جستجوی گزینه بهتری بگیرید.

بیش از ۱۷۰ درجه زاویه دید

در لیست ویژگیهای تکنیکی بسیاری از تلویزیون‌های HDTV، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و مانیتورها، عبارت زاویه دید درج می‌شود. زاویه دید در حقیقت حداکثر زوایه‌ کاربر درمقایسه با صفحه نمایش است که در آن تصویر با کیفیت مطلوب قابل دیدن باشد. معمولا عدد ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه برای زاویه دید نمایشگرها ذکر می‌شود با اینحال توجه داشته باشید وقتی که در زاویه ۱۷۰ درجه درمقایسه با تلویزیون نشسته‌اید، آنقدر سطح تصویری قابل دیدن کوچک می‌شود که کیفیت آن اهمیتی پیدا نمی‌کند. با اینحال زاویه دید در عده ای از نمایشگرها رده پایین بازار بسیار محدود است و شما حتی وقتی با کمی زاویه درمقایسه با تلویزیون قرار می‌گیرید رنگ‌ها را بصورت بهم ریخته و تار می بینید با این وجود در اکثر نمایشگر های حال حاضر زاویه دید قابل قبول است و حدودا هیچ‌کدام زاویه دید ۱۷۰ درجه ندارند.

پس این عدد تا حد فراوانی بی معنی است حتی بهترین پنل‌های LCD مانند پنل‌های IPS (که یکی از مهترین توانایی‌های آن زاویه دید وسیع است) باز هم در انحراف بیش از ۳۰ درجه دچار نزول شدید ۵۰ درصدی در روشنایی و کنتراست می‌شوند. حتی صفحه‌های نمایش OLED که تازه‌ترین فن‌آوری در صفحات نمایش است در زاویه دید کم دچار نزول ۳۰ درصدی روشنایی و تغییر رنگ ۳۰ درصدی می‌شوند. از این جهت زاویه دید استاندارد معنی مخصوصی ندارد و نمی‌تواند معیار تصمیم‌گیری باشد.

10

نسبت کنتراست و یا Contrast Ratio

این مقدار نسبت بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل را نشان می‌دهد. این مقدار در لابراتواری که بطور کلی تاریکی مطلق در آن می باشد‌ اندازه‌گیری می‌شود. عدد ذکر شده وقتی بسیار مهم می‌شود که شما در یک محل کم نور به دیدن تصویر نمایشگر هزینه کنید. اگر محل استفاده شما در روشنایی باشد (مانند موبایل و یا تلویزیون در یک اتاق روشن)، این عدد کمتر ارزش می یابد. این عدد برای موبایل حداقل ۵۰۰ و برای نمایشگر LCD ( و یا LED) بیش از ۱۵۰۰ باید باشد. برای پلاسما تا ۴۰۰۰ هم ممکن است، و اگر دوست دارید به کنتراست‌های بالاتری دسترسی داشته باشید باید منتظر رسیدن OLED به بازار نمایشگر باشید.

3

نسبت کنتراست دینامیک

نسبت کنتراست داینامیک یا Dynamic and Mega Contrast Ratio در حقیقت یک ابزار تبلیغاتی و بی‌فایده است. به جز نمایشگر OLED هیچ تکنولوژی قادر به تولید این عدد تبلیغاتی نیست و شما به هیج عنوان نباید این عدد را معیار انتخاب قرار دهید. این مقدار نمایش دهنده بیشترین روشنایی ممکن رنگ سفید در حالت ۱۰۰ درصد روشنایی تقسیم بر کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه در پایین‌ترین میزان قابل تنظیم روشنایی تصویر است. یعنی شما نمی‌توانید به این کنتراست در یک تصویر دسترسی داشته باشید، بین سیاه تاریک‌تر و سفید روشن‌تر باید یکی را انتخاب کنید. در صورتی که در OLED شما سفید بسیار روشن را میتوانید همراه با سیاه بطور کلی تاریک در یک تصویر داشته باشید. شرح کامل کنتراست حقیقی و دانیامیک و اختلاف آنها را در این مقاله ببینید.

برای تصمیم‌گیری شما نیاز به کنتراست حقیقی دارید نه کنتراست داینامیک. به طرز مثال بهترین LCD‌ها کنتراست حدود ۲٫۰۰۰ را دارند و بهترین پلاسما‌ها حدود ۵٫۰۰۰، از این جهت به هر عددی بیشتر از این دو مقدار توجه نکنید. صفحات OLED کنتراست حقیقی بین ۵۰٫۰۰۰ تا بینهایت را قادر اند ارایه کنند.

لحظه پاسخگویی یا Response time

این یکی دیگر از اعداد و ارقام تبلیغاتی است که به شدت از آن برای بزرگنمایی کالا استفاده شده است. در قبلی LCD‌ها به طرز واضح اشیاء متحرک را تار نشان می‌دادند و نمی‌توانستند با سرعت فریم‌های تصویر ورودی هماهنگی کامل داشته باشند و نتیجه نمایش تصویری تار در لحظه حرکات سریع بود. یک تصویر ویدویی حداکثر تا ۶۰ فریم در ثانیه سرعت دارد، یعنی در هر ۱۷ میلی‌ثانیه فریم تازه به پنل نمایشگر فرستاده می‌شود. لحظه پاسخگویی در حقیقت میزان زمانی است که نمایشگر برای جواب به تصویر ورودی نیاز دارد. این مهم است که این مقدار از ۱۷ میلی ثانیه بسیار کمتر باشد. در بازار حال حاضر نمایشگر، تولیدکنندگان لحظه پاسخگویی معمولا بین ۸ تا نهایتا ۱ میلی ثانیه اعلام می‌شود. در‌ اندازه‌گیری‌های حقیقی که صورت گرفته، واضح شده که لحظه جواب گویی حقیقی بسیار بیشتر از عددی است که تولیدکنندگان ارایه می‌کنند و بیش از ۳۰ میلی ثانیه است. از این جهت این عدد نیز تا حد فراوانی بی معنی است و نباید معیار تصمیم گیری باشد.

8

سرعت تعویض فریم یا Refresh Rate

این عدد در واحد هرتز‌ اندازه‌گیری می‌شود و ماکسیمم تئوری میزان تعداد فریم‌های مجزایی را نشان می‌دهد که در یک ثانیه پنل نمایشگر می‌تواند پخش نماید. در سال‌های واپسین این عدد مبدل به یک ابزار تبلیغاتی شده، و هنوز ما متوجه نشدیم که چرا این آزمون بی‌معنی ادامه یافته است. تولیدکنندگان LCD در چند سال واپسین به اعدادی مانند ۱۲۰ و یا حتی ۲۴۰ هرتز دست یافته‌اند و هم اینک این اعداد تا ۶۰۰ هرتز هم قابل مشاهده است. این بدان معنی است که برای یک فیلم ۶۰ فریم در ثانیه‌ای، نمایشگر ۱۰ بار تغییر می‌کند که هیچ اثری در کیفیت تصویر و یا گسترش کارایی نمایشگر در حرکات سریع ندارد (از آنجاییکه لحظه پاسخگویی این صفحات نمایش آن‌قدر نیست که به طرز حقیقی به آن عدد دست بیابند). در لحظه برخورد با این عدد نیز به آن زیاد توجه نکنید. جزئیات بیشتر …

4

تلویزیون LED

samsungاین اصطلاح واقعا باعث تعجب است، چرا که چیزی جز سوء بهره برداری از یک اسم تجاری نیست. در حقیقت یک تلویزیون LED یک صفحه نمایشLED نیست، صفحات نمایش حقیقی LED همان نمایشگر های بزرگی هستند که شما در خیابانها می بینید و برای پخش آگهی استفاده می‌شوند. این اصطلاح تنها به دلیل سوء استفاده تبلیغاتی و ایجاد توهم اختلاف میان LED و عبارت LCD بوجود آمده است و به این معنا است که LCD تلویزیون شما روشنایی خود را از یک سری لامپ LED در پشت صفحه تامین می‌کند. شما با خرید تلویزیون LED از نو یک LCD تهیه کرده‌اید. جالب اینجاست که یکی از مشکلات آگهی OLED مشابهت اسم آن با تکنولوژی بسیار دارای اختلاف LED است. بالاخره کمپانی‌های تولید کننده یک روز باید جواب این دروغ بزرگ را بدهند!

چیزی که برای شما باید در تصمیم‌گیری مهم باشد نوع چیدمان LEDها در پشت صفحه LCD است که با اسم‌های تجاری متفاوتی مانند Edge-lit ،Local dimming و یا Full LED معرفی می‌شود که میتوانید اختلاف آنها در این مقاله سایتهای اینترنتی بیابید.

روشنایی یا Brightness

به طرز معمول به هر میزان ماکسیمم روشنایی نمایشگر بالاتر باشد خوب است. با اینحال باید توجه داشت که روشنایی زیاد باعث نمایش نامناسب نواحی روشن‌تر تصویر و کیفیت پایین رنگ‌ها و به علاوه از طرف دیگر خستگی چشم‌ها می‌شود. به جز در مواردی که از صفحه نمایش خود در محیط‌های پرنور استفاده می‌کنید نباید صفحه را تحت این شرایط قرار دهید. برخی از کمپانی‌ها سیستم اتوماتیک تنظیم روشنایی را به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. به این گزینه توجه نکنید، چرا که معمولا این سیستم‌ها نمی‌توانند روشنایی درست را بر حسب شرایط تعیین کنند و بالاخره شما مجبور به اعمال تنظیمات دستی خواهید شد.

5

نسبت کنتراست در نور شدید

معمولا نسبت کنتراست در نور شدید یا Contrast Ratio for High Ambient Light در لیست ویژگیهای تکنیکی قابل مشاهده نیست، و به نحوی باید منتظر تست‌های انجام شده در سازمانهای ثالث و بی‌طرف باشید تا متوجه مقدار آن برای هر نمایشگر شوید. این مقدار برای افرادی که از ابزار‌های همراه استفاده می‌کنند مهم است، چرا که کنتراست تصویر را در شرایط نور دارای اختلاف نشان می‌دهد (از تاریکی مطلق گرفته تا پایین نور آفتاب). به طرز مثال میتوانید نمونه تست را برای چندین عدد از تبلت‌ها و موبایل‌ها در DisplayMate ببینید.

لایه ضد انعکاس یا Anti-Glare

بسیاری از نمایشگر‌ها لایه ضد انعکاس یاAnti-Reflection Treatments یا Anti-Glare را در لیست مشخصات خود قرار داده‌اند، با اینحال در بسیاری از موارد چنین جمله ای تنها یک لغت تبلیغاتی است. آزمایشات روی این دسته از نمایشگر‌ها نمایش داده است که عملکرد آنها در انعکاس ندادن نور تا ۳ برابر دارای اختلاف است. بالاخره شما باید کالا مورد نظر خود را یا حضورا و یا با بهره برداری از بررسی‌های بی‌طرفی که در شبکه جهانی وب موجود است در شرایط دارای اختلاف نور ببینید و مشاهده نمائید که در محیطی که می‌خواهید از آن استفاده کنید کدامیک بهتر رفتار کرده است.

‫یافتن معلومات حقیقی از میان انبوهی از مشخصات تبلیغاتی کار بسیار مشکلی است. بالاخره شما باید یا حضورا و یا با متوسل شدن به بررسی‌های موجود در جهان شبکه جهانی وب تصمیم نهایی را بگیرید. به نظر شما چه راه حلی برای جلوگیری از این ابزارهای دروغین جذب بازار می باشد؟ آیا لحظه آن نیست که تنها با ۵ یا ۶ معیار حقیقی، ارزش کالا خود را به خریداران نشان دهیم؟‬

تازه ترین اخبار صوتی تصویری را در استریوکینگ پیگیری کنید. به علاوه از طرف دیگر میتوانید این اخبار را برای دوستان خود ارسال کنید.

منبع